nuffnang ads

Sunday, August 29, 2010

Kenapa kalau kita bersin mata mesti tertutup?





salam semua, ok hari nie nak share sikit pasal bersin, semuo orang pernah bersin kan? so perasaan tak, kalau time kita bersin tue automatik mata kita mesti terpejam, x tau la plakkan kalau ada orang yang luar biasa dia bersin mata terbukak pulak, hehe

nak tau tak kenapa bila bersin jadi macam tue, setelah mencari di google akhirnya dapat jawapan atas persoalan tadi, nie dia sebab dia yang kukuh :


Saraf-saraf yang terdapat di hidung dan mata itu sebenarnya saling bertautan, sehingga ketika kita bersin, maka secara automatik mata kita akan terpejam. Hal ini untuk melindungi saluran air mata dan kapilari darah agar tidak dimasuki oleh bakteria yang keluar dari membran hidung.
Selain itu, ketika kita bersin, secara refleks otot-otot yang ada di muka kita menegang, dan jantung kita akan berhenti berdenyut atau berhenti berdegup untuk seketika . Setelah selesai bersin maka jantung akan berdegup kembali.
Oleh kerana itu, dalam agama Islam, kita disarankan untuk mengucapkan kalimat pujian kepada Tuhan iaitu "Alhamdulillah" yang bererti "Segala Puji bagi Allah", kerana jantung kita sudah berfungsi lagi normal seperti biasanya, setelah terhenti sejenak disebabkan oleh bersin kita tadi....=)

1 comment:

  1. Waah..baru tahu..memang kalau selalu bersin time drive rasa sangat bahaya coz mata akan terpejam..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails